דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שלילת רישיון נהיגה ; פסילת רישיון נהיגה 

מאת    [ 05/09/2010 ]

מילים במאמר: 686   [ נצפה 2799 פעמים ]

שלילת רישיון נהיגה – פסילת רישיון

 

שלילת רישיון נהיגה הינו מושג שכל נהג בוודאי נתקל בו לא אחת או בנוגע אליו או בנוגע למכר קרוב.

שלילת רישיון נהיגה יכול שתיעשה על ידי שוטר או קצין משטרה אשר יחליט על שלילת רישיון נהיגה  של נהג שעבר עבירה על חוקי התעבורה, או עבירה שכתוצאה ממנה אירעה תאונת דרכים בה נהרג או נחבל אדם או ניזוק רכוש. למעשה השוטר נותן לנהג צו פסילת רישיון נהיגה ללא החלטה של בית משפט. על החלטת הפסילה ניתן לערער בפני בית המשפט לתעבורה, החוק מגדיר באופן מדוייק את הדרכים בהם ניתן לערער על ההחלטה בעניין שלילת רישיון נהיגה.

בעת שנהג עבר עבירת תנועה מסוכנת וכן עבירת תנועה המפורטת בתוספת הרביעית לפקודה כגון אי ציות לתמרור, עקיפה מסוכנת, עבירת מהירות וכדומה או במקרה שהנהג עבר עבירה שגרמה לתאונת דרכים, השוטר או הקצין יכולים להחליט של שלילת רישיון נהיגה במקום. שלילת רישיון נהיגה יכולה להתבצע באמצעות שימוע במקום האירוע רק אם נוכח במקום קצין משטרה.

במידה וההחלטה על שלילת רישיון נהיגה ניתנה על ידי שוטר ולא עד ידי קצין משטרה, הנהג יוזמן בתוך שלושה ימים לשימוע בפני קצין משטרה שיחליט האם להשיב לנהג את הרישיון או להאריך את התקופה של שלילת רישיון נהיגה.

בעניין תקופת שלילת הרישיון נהיגה, פקודת התעבורה קובעת מועדים למשך תקופת השלילה. בעבירת תנועה שגרמה לתאונת דרכים שבה נהרג אדם שלילת רישיון נהיגה תהא לתקופה של 90 ימים. בעבירת תנועה שגרמה לתאונת דרכים בה נחבל אדם או ניזוק רכוש, השלילה תהא לתקופה של 60 ימים. בעבירת תנועה מהתוספת הרביעית לפקודת התעבורה שלילת רישיון נהיגה תהא לתקופה של 30 ימים.

בעת שנהג נעצר בחשד לביצוע עבירת תנועה, יבקש השוטר מסמכים מזהים ולאחר מכן יתחיל למלא את הדו"ח, כשהשוטר יסיים למלא את הדו"ח בדרך כלל הוא יאפשר לנהג לומר את דברו על מנת שיוכל לרשום זאת בדו"ח – במקום של "דברי הנהג".  חשוב שתדעו כי זהו שלב קריטי מאוד בנוגע לעתידו של הנהג -  כאן כוונת השוטר בדרך כלל היא להוציא מהנהג הודאה כלשהי, אפילו חלקית, היות ומשקלה של הצהרה כתובה מפיו של הנהג הנה מרכיב מרכזי מאוד בהגיעה לשופט ולרוב מהווה הגורם להרשעה. לכן חשוב מצד אחד להכחיש את ביצוע העבירה בצורה עניינית ובמקרה שישנם פרטים חשובים שחשוב שיצויינו בדו"ח ראוי לשים דגש להתעקש על כך שירשמו בדו"ח.

במקרה של חשד כי הנהג עבר עבירת מהירות והשוטר מראה לנהג את הצג של מכשיר המדידה חשוב גם לזכור כי המהירות שמופיעה לא בהכרח נמדדה מהרכב שלכם היא אולי נמדדה מהרכב שנסע בסמוך אליכם או תוצאה של מכשיר לא תקין. בכל מקרה, אסור בשום פנים ואופן לומר דברים כמו: "לא נסעתי כל דך מהר", "נסעתי אולי X קמ"ש", "לא שמתי לב" וכדומה. מאחר ואמירות מסוג זה ירשמו בדו"ח ויוכלו להוות כהודאה בעבירה.


על מנת שקצין משטרה יחליט על שלילת רישיון נהיגה חייב להיות לו יסוד להניח כי יוגש כתב אישום כנגד הנהג שעבר את העבירה. קצין המשטרה צריך לבחון את מכלול הראיות והאם קיימות ראיות לכאורה להגשת כתב אישום במידה ואין לקצין יסוד להניח שיוגש כתב אישום הוא אינו רשאי להחליט על שלילת רישיון נהיגה.

החלטה על שלילת רישיון נהיגה ניתן לערער בפני בית המשפט לענייני תעבורה. על החלטת בית המשפט בעניין שלילת רישיון נהיגה ניתן להגיש ערר לבית משפט המחוזי או בקשה לעיון חוזר לאותה בית משפט שנתן את ההחלטה הראשונה. לאחר שניתנה החלטת לבית המשפט על שלילת רישיון נהיגה, יש למסור את רישיון הנהיגה לאותו בית המשפט שהורה על שלילת רישיון נהיגה מיד או בסמוך למועד מתן ההחלטה.

חשוב לדעת, כי לעיתים יכול עורך דין לתעבורה להביא לביטול דו"ח תנועה או  שלילת רישיון נהיגה ואף במקרים מסוימים למנוע את עצם הגשת כתב האישום כנגד הנהג. עורך דין לתעבורה, כאיש מקצוע, יוכל במרבית המקרים להביא להפחתה משמעותית בעונש שייגזר אם לא לזיכוי מוחלט או הפסקת ההליך עוד קודם יגיע להתדיינות בבית המשפט.

מי שעומד במצב של שלילת רישיון נהיגה ולפני דיון בבית משפט לתעבורה, ראוי שישקול היטב את מסירת הטיפול בעינינו לידיו של עורך דין לתעבורה מאחר ובמקרים רבים ניתן למנוע שלילת רישיון נהיגה בסיועו של עורך הדין.

 

מאמר זה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי ואינו חסין מטעויות אפשרויות.

 

משה גולדצויג, עו"ד


המחבר הינו עו"ד עצמאי העוסק בתחוםדיני תעבורה. ומייצג בין היתר בכל עבירות התעבורה וכן עוסק בתביעות כנגד חברות ביטוח.


ליצירת קשר: טלפקס: 076-5465112 נייד: 052-6565112


דוא"ל: href="mailto:moshe@goldandlaw.co.ilmoshe@goldandlaw.co.il">">moshe@goldandlaw.co.il אתר אינטרנט: www.goldandlaw.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב